Afslanken in 7 stappen

U bevindt zich hier: Ľ PatiŽnten informatie Ľ Afslanken in 7 stappen

Behandelplan met 7 stappen

Om je gewicht te verlagen en daarna onder controle te houden, is het verstandig om van te voren te bedenken wat je precies wilt bereiken en hoe. Onderstaande 7 stappen helpen je daarbij.

Stap 1: Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen gewicht

Als je ontevreden bent over je gewicht, is er maar ťťn iemand die daar iets aan kan doen: jij zelf! Erken dat je een gewichtsprobleem heb en besluit om daar zelf iets aan te willen doen. Het is wel verstandig om je huisarts te consulteren: hij/zij kan u helpen met het kiezen van een goed dieet of geschikte sport. Ook kunnen er medische oorzaken zijn van overgewicht, bijvoorbeeld een vertraagde stofwisseling. Uw huisarts weet dat allemaal.

Stap 2: Zorg voor een goede motivatie en blijf gemotiveerd

Afvallen doe je met een reden. Die reden kan zijn dat het gezonder is, dat je conditie verbetert of dat je ontevreden bent over je uiterlijk. Als je een goede reden hebt is het veel gemakkelijker om af te vallen. Schrijf de goede reden ook op: als je het dan een keer moeilijk hebt, kun je nog eens nalezen waarom je nou eigenlijk wilt afvallen en wat je doel is. Zie ook het volgende punt.

Stap 3: Stel realistische doelen

Als je weet wat je wilt bereiken met afvallen, moet je realistische doelen stellen. Dus niet de eerste al 20 kilo kwijt willen, maar beginnen met misschien 1 kilo. Zo zul je sneller je doelstelling halen en vervolgens door kunnen gaan om weer een paar kilo's kwijt te raken. Het lijkt misschien langer te duren, maar je bereikt uiteindelijk een veel beter resultaat.

Stap 4: Verander je voedingspatroon en eet gezond

Een heel belangrijke factor voor je gewicht, is je voeding. Eet niet teveel vet, eet voldoende groenten en fruit en eet vooral ook niet teveel. Zie ook de pagina gezonde voeding. De huisarts kan ook hierbij adviseren, of vraag naar de mogelijkheden bij een diŽtiste.

Stap 5: Zorg voor meer lichaamsbeweging

Bij lichamelijke inspanning verbruik je energie. Een half uur per dag bewegen is meestal al voldoende: wandelen, fietsen, zwemmen of thuis actief schoonmaken (stofzuigen, stoffen). Om meer gewicht te verliezen kun je een paar keer week actief gaan sporten. Maar je hoeft echt geen topsporter te zijn, om al een stuk gezonder te leven en daarbij gewicht te verlizen. Zie ook de pagina Bewegen en sporten.

Stap 6: Gebruik eventueel medicijnen ter ondersteuning bij het afvallen

Er zijn enkele medicijnen die kunnen helpen bij het verliezen van overgewicht. Deze zijn op recept verkrijgbaar en worden voorgeschreven door uw huisarts (of door een internet-apotheek/huisarts). Eťn middel zorgt voor een "vol" gevoel, zodat je minder eet. Een ander middel werkt in de darmen en zorgt ervoor dat je lichaam minder vet opneemt uit je voeding. Uw huisarts kan u hier meer over vertellen. Het is echter wel een aanvulling op gezond eten en genoeg bewegen en het zijn geen wonderpillen. Zie ook medicijnen.

Stap 7: Ben je afgevallen, zorg dan dat je op gewicht blijft

Ben je eenmaal afgevallen, dan ben je er nog niet! Vaak komt men terecht in het 'jojo-effect': iemand valt eerst 10 kilo af en krijgt ze er vervolgens weer heel snel bij. En dan begint het afvallen weer opnieuw. Om dat te voorkomen is het verstandig om niet al te snel veel af te vallen, maar het geleidelijk te doen. Vervolgens moet je als je op gewicht bent, natuurlijk wel gezond blijven eten en ook aan lichaamsbeweging blijven doen. Af en toe een keer iets lekkers bij de koffie mag wel, maar je moet natuurlijk niet terugvallen in oude gewoontes.

Tot slot

Als u wilt afvallen is het zeker aan te raden om uw huisarts te raadplegen. Hij/zij kent uw gezondheid en eventuele ziektes of medicijngebruik. Zo kunt u medisch verantwoord aan uw gewicht gaan werken. En hou daarbij uw doelstellingen in de gaten: een mooier uiterlijk, dat leuke jurkje dat weer past.


(Advertentie)



-->

U bevindt zich hier: Ľ PatiŽnten informatie Ľ Afslanken in 7 stappen
(advertenties)
Print deze pagina uit Print deze pagina
Voeg Overgewichtinfo.nl toe aan je favorieten! Favorieten
(advertenties)