Het belang van gezonde voeding

U bevindt zich hier: Ľ PatiŽnten informatie Ľ Gezonde voeding

Gezond is ook gevarieerd

Voeding en eten speelt voor veel mensen met overgewicht een belangrijke rol. We eten om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen, maar het is ook een sociale activiteit en een manier om afleiding te krijgen. Gezond eten begint met regelmaat en bij voorkeur drie maaltijden verdeeld over de dag: ontbijt, lunch en avondeten. Om een evenwichtige, gezonde verdeling van voedingsstoffen binnen te krijgen, is het van belang een goede verdeling te maken tussen de volgende vijf voedingsgroepen:

  1. Brood, aardappelen, deegwaren en graanproducten leggen de basis van onze voeding
  2. Dagelijks 2 ons groente en 2 ons fruit wordt aangeraden
  3. Melkproducten (melk, kaas); hiervan is minder nodig
  4. Vlees, vis, eieren, peulvruchten, sojaproducten, noten en pindaís; hiervan is minder van nodig
  5. Vet, olie en zoetigheid; vet is in kleine hoeveelehden nodig en zoet kan een aanvulling zijn op het dagmenu

Elk van de genoemde voedselgroepen levert enkele van de benodigde voedingsstoffen. Voor een goede gezondheid heeft u alle groepen nodig (in verschillende hoeveelheden).

Iedereen heeft eigen voedingsgewoonten en voorkeuren. Door op een slimme manier uit bovenstaande voedingsgroepen te kiezen, is het heel goed mogelijk om gezond, maar toch ook lekker te eten. Op deze website leest u meer over verstandig eten en bewegen en tips en richtlijnen hoe en waarom u gezond moet eten.

Ľ Gezonde voeding voor baby's
Ľ Gezonde voeding voor kinderen
Ľ Gezonde voeding voor volwassenen
Ľ Gezonde voeding voor ouderen

Tips voor iedereen om verstandig en gezond te eten

Eet drie maaltijden per dag

Drie maaltijden per dag, geeft de beste verdeling en zorgt daarmee voor de beste verbranding. Het vette deel van het eten moet bij voorkeur over de dag verdeeld worden.

Neem de tijd voor het ontbijt

De stofwisseling wordt door het ontbijt op gang gebracht. Hierdoor wordt gedurende de rest van de dag meer energie verbruikt. Dit is een must om overgewicht tegen te gaan!

Eet niet teveel vet

Niet teveel vet eten is een belangrijk onderdeel van afvallen. Probeer eten dat voor meer dan 30% calorieŽn uit vet bevat, te vermijden. Vet is overigens wel noodzakelijk om binnen te krijgen, dus helemaal geen vet is ook niet goed.

Gebruik minder olie en boter

Olie en boter om in te bakken en braden zijn slecht voor je gewicht. Gebruik daarom bij het bereiden van je eten zo weinig mogelijk olie en boter. Maak gebruik van de magnetron, stoompan, grill, anti-aanbakpan of oven (daar is allemaal minder olie/boter bij nodig).

 
Dit is dus niet de bedoeling

Drink voldoende water

Zorg dat je minimaal 1,5 liter water per dag drinkt en drink zo weinig mogelijk alcoholische dranken. Voor het eten is het verstandig om een glas water te drinken.

Eet rustig en aan tafel

Schep de gewenste portie in de keuken op en eet vervolgens aan tafel. Doe het rustig aan en geniet van je eten. Zo heb je lekker, relaxed gegeten en zul je minder snel extra opscheppen.

Winkel slim

Ga alleen boodschappen met een boodschappenlijstje ťn als je geen trek hebt. Zonder boodschappenlijstje stop je vaak veel meer in je winkelwagen of mandje. Boodschappen doen met een lege maag is ook onverstandig: je bent dan sneller geneigd om allerlei lekkere, vette dingen te kopen.

Let ook op je eten als je uit eten gaat

Ook als je buiten de deur eet, is lekker en gezond prima te combineren. Eťn vette maaltijd in een restaurant, kan het gezonde eten van een paar dagen teniet doen. Lees de menu-kaart dus goed door en kies wat lekker, maar ook niet al te ongezond is.

Trek je eigen plan

Er zijn altijd goedbedoelende vrienden en kennissen die tips hebben om op gewicht te blijven of af te vallen. Vaak zijn dit nuttige tips, maar er zitten ook adviezen bij waar je maar beter niet naar kunt luisteren. Probeer de goede tips eruit te halen, maar trek toch vooral je eigen plan. Minder en gezond eten zijn de basis voor een gezond gewicht, en probeer vooral je eigen doelstellingen te halen.

Stel haalbare doelstellingen

Als je nu 100 kilo weegt, is het niet te verwachten dat je over een paar maanden nog maar 60 kilo weegt. Dat leidt alleen maar tot teleurstelling. Probeer er eerst 5 of 10% af te krijgen. Is dat eenmaal gelukt, dan kun je er weer 5 of 10% proberen af te krijgen. Bij het behalen van iedere 5% kun je trots zijn op jezelf!

Blijf opletten na het behalen van je streefgewicht (en voorkom het jojo-effect)

Als je eenmaal je streefgewicht gehaald hebt, of als je gewoon tevreden bent met jezelf, blijf dan gezond eten om dat gewicht te behouden.


(Advertentie)



-->

U bevindt zich hier: Ľ PatiŽnten informatie Ľ Gezonde voeding
(advertenties)
Print deze pagina uit Print deze pagina
Voeg Overgewichtinfo.nl toe aan je favorieten! Favorieten
(advertenties)