Volhouden

U bevindt zich hier: » Patiënten informatie » Volhouden

Afvallen is ook een kwestie van volhouden

Zodra je begint met afvallen, zul je al snel een stuk beter gaan voelen. Meer lichaamsbeweging en werken aan je gezondheid zorgen ervoor dat je je beter voelt. Als je realistische doelstellingen hebt, zul je al snel in de richting van die doelstellingen gaan. En als je je eerste (realistische!) doelstelling haalt, kun je trots op en blij met jezelf zijn.

Tijdens het proces van afvallen, kan de motivatie soms ook wat minder zijn. Het is dan belangrijk om toch door te gaan met het gezonde eten en bewegen. Een aantal tips kan helpen om het afvallen vol te houden, ook al zit het weleens tegen.

Stel meerdere doelstellingen

Als je jezelf meerdere doelstellingen stelt, zul je er al snel één halen. Dat motiveert enorm! Het glas is dan half vol. Mogelijke doelstellingen:

  • Een betere conditie krijgen
  • Gezond én lekker eten (dit is heel goed mogelijk, zie ook gezonde voeding)
  • Het bereiken van 5% gewichtsverlies in een periode van 3 maanden
  • Het bereiken van een algemeen gevoel van "beter voelen" (ja, ik kan ook afvallen!)
  • Het dagelijkse patroon veranderen, zodat je meer lichaamsbeweging krijgt (zie ook bewegen en sporten)

Vraag steun aan familie en vrienden

De motivatie vasthouden kan soms erg moeilijk zijn. Vraag daarom aan familie en vrienden om te helpen. Zij kunnen je motiveren als je in een dip zit.

Wees trots op jezelf

Wees blij en trots op jezelf als je weer een kilo kwijt bent. Zo houd je het leuk voor jezelf. Beloon jezelf eventueel met een klein cadeautje als je een doelstelling hebt gehaald.

Concentreer je niet teveel op het afvallen

Als je je niet té veel bezighoudt met afvallen, gaat het meestal makkelijker. Weeg je niet iedere dag, maar één keer per week. Een leuke hobby kan ook de aandacht afleiden. Bij verveling kun je een vriendin bellen, naar muziek luisteren of lezen.

Kies een vervanger voor snoep

Niet snoepen kan moeilijk zijn, maar je kunt er wel een vervanger voor nemen. Bijvoorbeeld een appel, een kiwi of een kop magere soep. Tussendoortjes zijn belangrijke dikmakers! Neem daarom dus een gezond tussendoortje. Dan werk je meteen aan de gezonde voeding.

Probeer teleurstelling te voorkomen

Als je niet direct afvalt, hoeft dat niet te betekenen dat je ook geen vet kwijt bent. Door sporten ontstaat er spierweefsel en dat heeft natuurlijk ook gewicht. Ook gaat het afvallen niet altijd gelijkmatig. Het is niet zo dat er iedere dag 100 gram vanaf gaat. Het wisselt. Ook wordt er soms extra vocht vastgehouden (als het heel warm is bijvoorbeeld).

Vermijd stress

Stress is ongezond en onprettig. Probeer het daarom te vermijden. Ga liever een keertje extra sporten of een lange wandeling maken.


(Advertentie)



-->

U bevindt zich hier: » Patiënten informatie » Volhouden
(advertenties)
Print deze pagina uit Print deze pagina
Voeg Overgewichtinfo.nl toe aan je favorieten! Favorieten
(advertenties)