Het belang van gezonde voeding

U bevindt zich hier: Ľ PatiŽnten informatie Ľ Gezonde voeding Ľ Volwassenen

Gezonde voeding voor (jong)volwassenen

2 ons groenten 2 stuks fruit

De aanbevolen hoeveelheid groente is 200 gram per dag. Daarnaast wordt geadviseerd om 2 stuks fruit per dag te eten. Groente en fruit spelen een belangrijke rol bij het voorkomen van allerlei soorten kanker. Daarnaast verminder het de kans op hart- en vaatziekten, beroerte, longkanker en maagkanker met 20 tot 30 procent. Veel volwassenen denken dat ze genoeg groente en fruit eten, maar doen dat vaak bij lange na niet.

Waarom volwassenen vaak niet genoeg groente en fruit eten, is niet helemaal zeker. Misschien komt het door het minder verzadigde gevoel na het eten van een bak sla. Slechts 19% van de volwassenen eet meet dan 150 gram groenten per dag en 49% eet minder dan 100 gram groenten per dag! Veel te weinig dus.

De vijf regels van het Voedingscentrum zijn:

  • Eet gevarieerd
  • Eet niet teveel
  • Gebruik minder verzadigd vet
  • Eet volop groente, fruit en brood
  • Ga veilig om met voedsel

Cola, koffie en hoge bloeddruk

Als je regelmatig een kop koffie drinkt, is er niets aan de hand. Drink je regelmatig een glas cola (light of normaal maakt niet uit), dan heb je wel kans op een hogere bloeddruk. Niet teveel cola drinken dus.

Twee keer per week vis

Vis eten is heel gezond. En het beste is vette vis, zoals haring, makreel en zalm. Vis bevat goede vetzuren die het risico op hart- en vaatziekten en hartritmestoornissen verkleinen. Ook zijn de vetzuren in vette vis, goed voor het gezichtsvermogen en de hersenen. Eet je niet graag vis, dan kun je Omega 3-6-9 visolie capsules slikken.

Eten tijdens de zwangerschap

Er is ťťn belangrijke regel tijdens de zwangerschap: vermijd rauwe en halfrauwe producten. In rauwe producten zit namelijk de listeria-bacterie die schadelijk kan zijn voor het kind. Een besmetting kan leiden tot een miskraam. Zachte buitenlandse kazen die van rauwe melk zijn gemaakt en rauwe vleesproducten zoals rosbief en filet amťricain, zijn de grootste besmettingsbronnen. Eet die dus absoluut niet tijdens de zwangerschap.


(Advertentie)



-->

U bevindt zich hier: Ľ PatiŽnten informatie Ľ Gezonde voeding Ľ Volwassenen
(advertenties)
Print deze pagina uit Print deze pagina
Voeg Overgewichtinfo.nl toe aan je favorieten! Favorieten
(advertenties)